Jak pozycjonować stronę internetową firmy

Zastanawiasz się w jaki sposób sprawić, aby Twoja strona internetowa wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google? W tym artykule omawiamy podstawy pozycjonowania stron. Zapraszamy do lektury!

Posiadając już stronę internetową niewątpliwie zależy Ci na tym, aby była ona odwiedzana przez potencjalnych klientów. Jak sprawić, aby stronę www Twojej firmy odwiedzali realni użytkownicy internetu? Jedną z popularnych opcji jest pozycjonowanie jej w Google. Na czym to polega i jak się za to zabrać?

Pozycjonowanie stron www – podstawy

Zawód pozycjonera jest dość młodą profesją. Specjaliści z tego obszaru IT zaczęli być potrzebni dopiero, gdy powstały pierwsze wyszukiwarki internetowe. Ideą wyszukiwarek takich jak Google jest dostarczanie użytkownikom jak najtrafniejszych odpowiedzi. Wraz z powstawaniem coraz to nowych, kolejnych i kolejnych stron internetowych światowa globalna sieć internetowa zaczęła bardzo szybko się rozrastać, a docieranie do ciekawych treści stawało się coraz trudniejsze. Roboty wyszukiwarek zostały stworzone w celu przemierzania milionów stron internetowych i zbierania rozmaitych danych na ich temat. Obecne algorytmy wyszukiwarek oparte już są nawet na mechanizmach sztucznej inteligencji, niemniej webmasterzy mają ogromny wpływ na sposób w jaki oceniają zarządzane przez nich witryny internetowe. Mówiąc najprościej pozycjonowanie strony to zespół działań mający na celu spowodowanie, aby wyświetlała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google na rozmaite hasła związane z jej tematyką.

Pozycjonowanie sprowadza się do działań w dwóch obszarach – działaniach w obrębie pozycjonowanej strony i poza nią. Wszystko to, co jest wykonywane z myślą o wyszukiwarkach internetowych na pozycjonowanej witrynie określane jest mianem Seo. Natomiast przyjęte w Polsce określenie ‘pozycjonowanie’ jest bardziej ogólne i obejmuje wszystko, co jest wykonywane w celu podwyższenia strony w rankingu wyszukiwarek.

Działania Seo w obrębie pozycjonowanej strony

Z pozycjonowaniem strony jest trochę tak jak z przygotowywaniem auta do zawodowego wyścigu. Aby samochód mógł wystartować niezbędne jest dopracowanie jego stanu wizualnego oraz technicznego. Dopiero, gdy jego forma jest na najwyższym poziomie, można go zatankować i wystawić do wyścigu. Podobnie, aby strona internetowa mogła pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, musi być do tego odpowiednio przygotowana. Dlatego zazwyczaj pozycjonowanie rozpoczyna się od optymalizacji strony, lub nawet stworzenia jej od przysłowiowego zera. Jak powinna być wykonana pozycjonowana strona? Rzecz jasna nie ma jednoznacznej recepty, niemniej najlepiej jest kierować się wszystkim tym, co jest zgodne z ideą wyszukiwarek internetowych. A celem ich istnienia jest przecież dostarczanie internautom jak najtrafniejszych odpowiedzi na wpisywane przez nich hasła. A zatem projektując stronę należy skoncentrować się na stworzeniu jej tak, by jak najlepiej odpowiadała intencjom potencjalnych klientów. Dla przykładu jeśli ma ona dotyczyć chociażby pozycjonowania we Wrocławiu, rzecz jasna powinny znaleźć się na niej wyczerpujące informacje na temat tego typu usług właśnie w tym mieście. Treści wprowadzone na stronie powinny być wykonane tak, aby roboty wyszukiwarek mogły wyraźnie dostrzec, że dotyczą one haseł, na jakie chcemy aby wyświetlała się strona. Dla podanej wyżej branży będą to zatem następujące hasła, które powinny przewijać się w kluczowych obszarach strony: pozycjonowanie Wrocław, pozycjonowanie stron Wrocław, pozycjonowanie stron internetowych Wrocław, itp. Tworząc tego typu treści należy też być ostrożnym z uwzględnianiem haseł kluczowych, aby algorytm Google nie odebrał tego jako ‘upychanie słów kluczowych’. Hasła tego typu powinny pojawiać się w nagłówkach html H oraz akapitach możliwie w naturalnej formie. Przykładem może być strona agencji Seo Nedio Aby roboty wyszukiwarek pozytywnie oceniły adres url na dane hasło, powinno ono zawierać się także w samej nazwie url, np.: domena.pl/pozycjonowanie-stron-wroclaw, oraz w kluczowym dla wyszukiwarek tagu Meta Title definiowanym w sekcji Head dokumentu Html. Innymi czynnikami rankingowymi branymi pod uwagę przy ocenie rankingu strony internetowej jest między innymi: prędkość ładowania, dopasowanie wyświetlania strony do urządzeń mobilnych, zachowanie elementów na stronie podczas jej ładowania, miejsce występowania na stronie kluczowych treści, bezpieczeństwo użytkowania (tryb SSL – zielona kłódka w pasku adresu przeglądarki), oznaczenia publikowanych obrazów, sygnały społecznościowe i zaangażowanie użytkowników oraz linkowanie wewnętrzne, czyli system odnośników, dzięki którym internauci (oraz roboty wyszukiwarek) mogą przemieszczać się w obrębie danej witryny.

Publikując treści na swojej stronie internetowej warto pamiętać, że ich kopiowanie z innych stron bez zgody właścicieli jest zabronione i karalne. Niektórzy świeżo upieczeni właściciele stron internetowych dochodzą do znakomitego mogłoby się wydawać wniosku, że w takim razie można pobierać do woli treści z serwisu Wikipedia, ponieważ jego autorzy pozwalają na kopiowanie tekstów. Jeśli zależy nam na wysokim rankingu w Google naszej strony, to takie zabiegi nie wchodzą w grę. Algorytm już od dawna jako jeden z elementów rankingowych bierze pod uwagę oryginalność treści. Nie ma co się temu zresztą dziwić – z punktu widzenia twórców wyszukiwarki nie ma sensu prezentować użytkownikom wpisującym jakieś hasło linków do stron, na których treść będzie identyczna. Internauci szybko mogliby się zniechęcić do korzystania z wyszukiwarki. A zatem jeśli strona firmowa ma być popularna w Google, jednym z istotniejszych czynników jest oryginalność publikowanych w jej obrębie treści.

Rozpoczynając pozycjonowanie strony warto zaimplementować w kodzie html skrypt Google Analitycs, dzięki któremu możemy obserwować i analizować ruch internautów w obrębie pozycjonowanej witryny. Dobrą praktyką jest także założenie konta Google Search Console, które służy do komunikacji z algorytmem Google w sprawie naszej strony. To właśnie tam, możemy znaleźć wiele praktycznych wskazówek dotyczących usprawnień na stronie sugerowanych przez algorytm.

Pozycjonowanie poprzez aktywne linki

Już u zarania istnienia algorytmu wyszukiwarki Google podstawowym mechanizmem porównawczym stron internetowych miała być ich popularność na innych stronach internetowych mierzona ilością i jakością publikowanych na nich aktywnych odnośników do pozycjonowanej domeny. Dawniej działało to dość prosto – im więcej było aktywnych linków prowadzących do danej domeny, tym wyżej wyświetlała się ona w wynikach wyszukiwania. Jak nietrudno się domyśleć, tak działającym mechanizmem bardzo łatwo było manipulować sprawiając, że na rozmaite hasła mogły wyświetlać się wysoko nawet witryny tematycznie z nimi nie związane. Historycznym incydentem wykorzystującym ten mechanizm wyszukiwarki Google było wypozycjonowanie w Polsce na hasło: “kretyn” strony internetowej znanego polityka. Rzecz jasna mechanizm ten z roku na roku był stale ulepszany, aby tego typu manipulacji nie były już możliwe. Obecnie algorytm Google jest na tyle zaawansowany, że bez problemu wykrywa agresywne manipulacje wynikami wyszukiwania, tego typu “akcje” nie mają już miejsca. Niemniej nadal aktywne odnośniki umieszczane na innych stronach internetowych mają ogromny wpływ na wyniki wyszukiwania Google. Jeśli zatem przygotowałeś już starannie firmową stronę internetową, kolejnym etapem pozycjonowania jest pozyskiwanie linków. Ale jak to zrobić? Jakie linki są najlepsze? Cóż, za nadawanie wartości różnym rodzajom aktywnych linków odpowiada bardzo skomplikowany i udoskonalany latami algorytm sztucznej inteligencji. Nie spodziewajmy się raczej, że go sobie w głowie jakoś rozpracujemy :). Niemniej ideą Google odnośnie linków pozycjonujących jest tworzenie witryn internetowych, które są na tyle przydatne użytkownikom internetu, że sami bardzo chętnie publikują odnośniki do niej. W praktyce niestety oznacza to, że gdybyśmy stworzyli nawet super, najlepszą wspaniałą stronę firmową, to liczba pozyskanych naturalnych odnośników przez niezależnych internautów byłaby raczej bliska zeru. Dlatego właściciele stron internetowych podejmują działania, aby pozyskiwać w naturalny sposób linki do swojej domeny wykorzystując do tego swoją codzienną aktywność w sieci, oraz aktywność pracowników. Bardzo dobrym sposobem jest także wykorzystywanie powiązań biznesowych do link buildingu – na przykład producent może zachęcać swoich partnerów biznesowych do publikacji na ich stronach internetowych informacji o współpracy z jego marką poprzez umieszczanie aktywnego odnośnika do strony. Sposobów na pozyskiwanie aktywnych linków do pozycjonowanej strony jest mnóstwo, a ocena, które z nich są najskuteczniejsze jest dość trudna i specjalizują się w tym osoby na co dzień pracujące w branży Seo. To głównie z tego powodu bardzo często osoby, które podejmują próby samodzielnego pozycjonowania strony firmowej z czasem oddają temat w ręce profesjonalistów, ponieważ na podstawie aktualnie posiadanej wiedzy i wieloletniego doświadczenia są oni w stanie podejmować optymalne działania, takie, które sprawiają, że reputacja w Google z miesiąca na miesiąc będzie stale rosnąć. Trzeba bowiem wiedzieć, że właściwe wykonanie strony internetowej oraz pozyskiwanie odnośników nie gwarantuje wysokich pozycji w Google i ruchu na stronie. Po pierwsze trzeba prawidłowo dobrać pozycjonowane hasła – takie, które realnie są wpisywane przez internautów, a do tego są niezbędne odpowiednie narzędzia, a po drugie trzeba sprawić, aby strona była po prostu lepiej wypozycjonowana niż strony konkurencji, która przecież także podejmuje analogiczne działania, być może zatrudniając do tego specjalistyczną agencję Seo.

Opracowane przy współpracy z agencją interaktywną DST DESIGN.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here